Fodboldkage med sukkerbrødsbunde

Lille Oskar fylder to og hans far har bestilt en kage til hans fødselsdag. Temaet lå fast, det skulle være noget med fodbold, for han er (lettere præget af sin far) helt vild med både at se og spille fordbold. Jeg tænkte at det kunne være sjovt at lave en stor fodbold, i stedet for den traditionelle fodboldbanekage!

Rund skulle den være, så jeg fandt to meget runde skåle frem og bagte helt traditionelle sukkerbrødsbunde.

Sukkerbrødsbunde
6 æg
240 g sukker
100 g kartoffelmel
100 g hvedemel
3 tsk. bagepulver
2 tsk. vaniljesukker
Pisk æg og sukker hvidt og bland kartoffelmel, hvedemel, bagepulver og vanilje. Rør melblandingen i æggesnapsen og kom dejen i en smurt 3 1/2 l form. Bag kagen ved 175° i 45 min., lad den afkøle og flæk den i tre bunde.


Bundene blev smurt op med en kakaosmørcreme lagt i skålene, derefter blev lagt sammen, som normalt med resten af sukkerbrødsbundene og en jordbærmousse. De to halvkugler satte jeg sammen med smørcreme og hele kuglen blev overtrukket med sugarpaste. Efter lidt tid på køl, blev mønsteret på bolden ridset op (det består af hvide sekskanter og sorte femkanter - ikke let), de sorte felter blev skåret ud i tyndt udrullet, sort sugarpaste og sat på. Herefter var bolden klar til en fin navnebanner og lidt græs blot for farven og stemningen.
 
Oskars far var imponeret, så nu venter jeg blot på at høre om Oskar blev glad for sin kage.

Kommentarer